A komlói vasút története
2017. március 02. írta: kurtatortenetek

A komlói vasút története

Idén 120 éves a komlói vasútvonal

Az 1800-as évek vége felé Komló is élte a többi, hegyek közé zárt hegyháti falu egyhangú életét. A század elején már találtak szenet, de nem akadt vállalkozó, aki kiaknázta volna ezt a lehetőséget, egészen 1892-ig, ekkor nyitotta meg Engel Adolf a kőszénbányáját.

0617_komlo_kozseg_latkepe_1919.jpg

(Komló látképe az 1910-es évekből, a képeslap közepén a komlói vasútállomás látható)

A komlói szenet, ha szükség volt rá, kezdetben lovaskocsikkal szállították a környező falvakra és Pécsre. Ebben az időben még mind két irányba földutak vezettek. Komló és Zobák között 1925-ben, Komló és Mánfa között 1933-ban, Komló és Magyarszék között 1950-ben épült meg a jobb út.

A szekéren való fuvarozás nagyon megdrágította a komlói szenet, mivel Pécsett 1850-es évektől üzemelt a bánya. Ahhoz, hogy foglalkozzanak a komlói bányával olyan közlekedési eszközre volt szükség, ami gyorsan, pontosan, az időjárás viszontagságaitól függetlenül szállítja a szenet. Ez a megoldás pedig a vasút volt.

Az 1882 november 16-án üzembe helyezett Budapest Kelenföld – Szentlőrincz – Pécs-i vasútvonalon már eljuttatható lett volna a szén az ország bármely területére, csupán egy 20 km-es szakaszt kellet kiépíteni, hogy csatlakozzon a fent említett hálózathoz.

 A kereskedelemügyi magyar királyi miniszter 1896. január 13.-án a komlói helyi érdekű vasút engedélyezése tárgyában az alábbi jelentést terjesztette az országgyűlés elé amely az alábbi linken olvasható teljes terjedelmében.

https://www.dropbox.com/sh/yfv5ed0kamdsevk/AAC_WDspRCzHztidxK4h0dkQa?dl=0

A jelentés érdekesség a 22.§ ami a következőt tartalmazza:  „… a jelen engedélyokirat napjától számítandó egymás után következő 90 évben állapíttatik meg. Ezen 90 év leteltével a vasút és annak összes tartozékai, ingyen és tehermentesen mennek át a magyar állam tulajdonába….”

 

A vasút építését 1896.-ban kezdték és 1897. május 13.-án adták át.

0613_komlo_m_kir_koszenbanya1927.jpg

 (Komlói képeslap 1927-ből. A felső képen M.K. Kőszénbányahivatal, alul pedig a komlói vasútállomás régi épülete látható.)

 

A Pécsi Napló is terjedelmes cikkben számol be az eseményről:

„ A vármegye legelhagyatottabb vidékén a Bakócza-Felsőmindszent-Komló-i vasút mintarendőri bejárását s ünnepélyes megnyitását ma tartották meg nagy fénnyel és pompával.”

Budapestről érkező gyorsvonathoz kapcsolt külön kocsi szállította a vármegye vezetőit és a meghívott vendégeket.

„ A külön kocsit lekapcsolták a budapesti gyorsvonatról és fellobogózva virágdísszel ékesített mozdonyt fogtak elébe.”

„… pontban 12.00 órakor érkezett a vonat Komlóra, ahol hatalmas ünnepléssel és taracklövésekkel köszöntötték a vonatot.”

 

Felvirágzott a bányászat, megindult a városiasodás. 1960-as évek végére megnövekedett forgalmat már nem bírta el az akkori hálózat, így sürgőssé vált a vasútvonal és Komló állomás teljes felújítása. Ezt 1961 novemberében kezdték meg és 1963. április 30.-án fejezték be.

fortepan_91619.jpg

(Pécsi úti vasúti átjáró, forrás: Fortepan)

 

 

 

11-es sorozatú mozdony

 

A MÁV a kisebb forgalmú mellékvonalain közlekedő vonatok továbbítására kis teljesítményű mozdonyokat szerzett be. Ez volt a 11-es sorozatú mozdony. A MÁV Gépgyár 1910-13 között összesen 31 darabot gyártott. Ez a mozdony volt a környék színfoltja. Összehasonlításul néhány műszaki adat az akkor használatos nagy mozdonnyal:

                11-es sorozatú mozdony                             324-es sorozatú mozdony

teljes hossz:        6420 mm                                                           17530 mm

szénkészlet:        0.7 tonna                                                            7.0 tonna

Sebesség:           60 km/ó                                                              75 km/ó

mav_10025_gyari.jpg

A mozdonyhoz számos anekdota kapcsolódik:

„ Délután 13.00 óra után berobogott Komlóra a 11-es vontatta személyvonat. A tréfás kedvű fiatal forgalmista mondott valamit a mozdonyvezetőnek. A mozdonyvezető megsértődött, leugrott a mozdonyról és két pofon kíséretében elégtételt akart venni. A forgalmista elfutott, a mozdonyvezető meg utána. Vesztükre az állomásfőnök megállította őket. Mi folyik itt? „Mozdonyvezető”: Főnök Úr jelentem ez a taknyos kölyök….  „Szolgálattevő Úr” helyesbít a főnök. ….a szolgálattevő úr megsértett. Amikor a 6122 sz. vonattal megálltam azzal fogadott, hogy telefonált a pölöskei bakter, hogy a mozdony átment a tyúkján. Erre én: na és, miért nem vigyázott rá? És most jött a sértés: Azt mondja ez a……. szolgálattevő úr, hogy amikor a vonat elment, a tyúk megrázta magát és azt mondta: Ej, ez volt ám a kakas! Hát ilyen sértés én még nem kaptam! A mozdonyomat így megbántani! Szóval ezt akartam megtorolni.”

Fizetésükkor mind a két dolgozónak be kellet fizetni 2-2 pengőt a kőszegi vasutas árvák javára. Nagy pénz volt ez akkor, mert 4-4 éjszakai szolgálat pótléka ment rá a tréfára. Így gyarapodott 4 pengővel a kőszegi vasutas árvák vagyona.

 

A Dombóvár-Komló vasútvonal a MÁV 47-es mellékvonala. A vonalon 2009 december 13.-tól, 2010 december 12.-ig szünetelt a személyszállítás. A 2010-es újraindulás után, viszont csak Sásd és Komló között járnak a személyvonatok. Jelenleg napi 2 pár vonat közlekedik. A személy szállítás mellett,  minden kedden és csütörtökön jár a komlói tolatós tehervonat, ami fával, és kővel rakott kocsijait továbbítja Dombóvár felé.

 

Ha tetszett ez a kurta történet, akkor iratkozz fel blogkövetésre a jobb felső sarokban található felületen, vagy kövess a Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://kurtatortenetek.blog.hu/api/trackback/id/tr2812159737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása