Az 1800-as évek vége felé Komló is élte a többi, hegyek közé zárt hegyháti falu egyhangú életét. A század elején már találtak szenet, de nem akadt vállalkozó, aki kiaknázta volna ezt a lehetőséget, egészen 1892-ig, ekkor nyitotta meg Engel Adolf a kőszénbányáját.
(Komló látképe az 1910-es évekből, a képeslap közepén a komlói vasútállomás látható)
A komlói szenet, ha szükség volt rá, kezdetben lovaskocsikkal szállították a környező falvakra és Pécsre. Ebben az időben még mind két irányba földutak vezettek. Komló és Zobák között 1925-ben, Komló és Mánfa között 1933-ban, Komló és Magyarszék között 1950-ben épült meg a jobb út.
A szekéren való fuvarozás nagyon megdrágította a komlói szenet, mivel Pécsett 1850-es évektől üzemelt a bánya. Ahhoz, hogy foglalkozzanak a komlói bányával olyan közlekedési eszközre volt szükség, ami gyorsan, pontosan, az időjárás viszontagságaitól függetlenül szállítja a szenet. Ez a megoldás pedig a vasút volt.
Az 1882 november 16-án üzembe helyezett Budapest Kelenföld – Szentlőrincz – Pécs-i vasútvonalon már eljuttatható lett volna a szén az ország bármely területére, csupán egy 20 km-es szakaszt kellet kiépíteni, hogy csatlakozzon a fent említett hálózathoz.
A kereskedelemügyi magyar királyi miniszter 1896. január 13.-án a komlói helyi érdekű vasút engedélyezése tárgyában az alábbi jelentést terjesztette az országgyűlés elé amely az alábbi linken olvasható teljes terjedelmében.
https://www.dropbox.com/sh/yfv5ed0kamdsevk/AAC_WDspRCzHztidxK4h0dkQa?dl=0
A jelentés érdekesség a 22.§ ami a következőt tartalmazza: „… a jelen engedélyokirat napjától számítandó egymás után következő 90 évben állapíttatik meg. Ezen 90 év leteltével a vasút és annak összes tartozékai, ingyen és tehermentesen mennek át a magyar állam tulajdonába….”
A vasút építését 1896.-ban kezdték és 1897. május 13.-án adták át.
(Komlói képeslap 1927-ből. A felső képen M.K. Kőszénbányahivatal, alul pedig a komlói vasútállomás régi épülete látható.)
A Pécsi Napló is terjedelmes cikkben számol be az eseményről:
„ A vármegye legelhagyatottabb vidékén a Bakócza-Felsőmindszent-Komló-i vasút mintarendőri bejárását s ünnepélyes megnyitását ma tartották meg nagy fénnyel és pompával.”
Budapestről érkező gyorsvonathoz kapcsolt külön kocsi szállította a vármegye vezetőit és a meghívott vendégeket.
„ A külön kocsit lekapcsolták a budapesti gyorsvonatról és fellobogózva virágdísszel ékesített mozdonyt fogtak elébe.”
„… pontban 12.00 órakor érkezett a vonat Komlóra, ahol hatalmas ünnepléssel és taracklövésekkel köszöntötték a vonatot.”
Felvirágzott a bányászat, megindult a városiasodás. 1960-as évek végére megnövekedett forgalmat már nem bírta el az akkori hálózat, így sürgőssé vált a vasútvonal és Komló állomás teljes felújítása. Ezt 1961 novemberében kezdték meg és 1963. április 30.-án fejezték be.
(Pécsi úti vasúti átjáró, forrás: Fortepan)
11-es sorozatú mozdony
A MÁV a kisebb forgalmú mellékvonalain közlekedő vonatok továbbítására kis teljesítményű mozdonyokat szerzett be. Ez volt a 11-es sorozatú mozdony. A MÁV Gépgyár 1910-13 között összesen 31 darabot gyártott. Ez a mozdony volt a környék színfoltja. Összehasonlításul néhány műszaki adat az akkor használatos nagy mozdonnyal:
11-es sorozatú mozdony 324-es sorozatú mozdony
teljes hossz: 6420 mm 17530 mm
szénkészlet: 0.7 tonna 7.0 tonna
Sebesség: 60 km/ó 75 km/ó
A mozdonyhoz számos anekdota kapcsolódik:
„ Délután 13.00 óra után berobogott Komlóra a 11-es vontatta személyvonat. A tréfás kedvű fiatal forgalmista mondott valamit a mozdonyvezetőnek. A mozdonyvezető megsértődött, leugrott a mozdonyról és két pofon kíséretében elégtételt akart venni. A forgalmista elfutott, a mozdonyvezető meg utána. Vesztükre az állomásfőnök megállította őket. Mi folyik itt? „Mozdonyvezető”: Főnök Úr jelentem ez a taknyos kölyök…. „Szolgálattevő Úr” helyesbít a főnök. ….a szolgálattevő úr megsértett. Amikor a 6122 sz. vonattal megálltam azzal fogadott, hogy telefonált a pölöskei bakter, hogy a mozdony átment a tyúkján. Erre én: na és, miért nem vigyázott rá? És most jött a sértés: Azt mondja ez a……. szolgálattevő úr, hogy amikor a vonat elment, a tyúk megrázta magát és azt mondta: Ej, ez volt ám a kakas! Hát ilyen sértés én még nem kaptam! A mozdonyomat így megbántani! Szóval ezt akartam megtorolni.”
Fizetésükkor mind a két dolgozónak be kellet fizetni 2-2 pengőt a kőszegi vasutas árvák javára. Nagy pénz volt ez akkor, mert 4-4 éjszakai szolgálat pótléka ment rá a tréfára. Így gyarapodott 4 pengővel a kőszegi vasutas árvák vagyona.
A Dombóvár-Komló vasútvonal a MÁV 47-es mellékvonala. A vonalon 2009 december 13.-tól, 2010 december 12.-ig szünetelt a személyszállítás. A 2010-es újraindulás után, viszont csak Sásd és Komló között járnak a személyvonatok. Jelenleg napi 2 pár vonat közlekedik. A személy szállítás mellett, minden kedden és csütörtökön jár a komlói tolatós tehervonat, ami fával, és kővel rakott kocsijait továbbítja Dombóvár felé.
Ha tetszett ez a kurta történet, akkor iratkozz fel blogkövetésre a jobb felső sarokban található felületen, vagy kövess a Facebook-on!